(EN) On January 19th, the BA Process Design and MA Experimental Design / Transversal Design came together to create interactive installations, collaborative compositions, tasty textures and beautiful bonding experiences during our Open House where we showcased our projects and invited you to become part of our processes.
(DE) Am 19. Januar kamen der BA Prozessgestaltung und der MA Experimental Design / Transversal Design zusammen, um interaktive Installationen, kollaborative Kompositionen, schmackhafte Sandwiches und vielstimmige Verbindungen zu schaffen, während wir am Open House unsere Projekte präsentierten und euch einluden, Teil unserer Prozesse zu werden.
(EN) The Word for World is Forest
At HGK Basel Open House 19th January 2024 practitioners from MA Experimental Design and BA Process Design at Institute Experimental Design and Media Cultures (IXDM) invited visitors to ask: How can we live together if the word for world is forest?
The Open House proposal is informed by Ursula K. Le Guin‘s «The Word for World is Forest» a visionary image that addresses pressing problems of our time. From climate crisis and species extinction to propositions of coexistence in societies that value difference or economic activity beyond the logic of extractivist exploitation—Guin’s image of the world-as-forest raises important and timely questions for design. Indeed, if the world is a forest, what other ways of making relations, interactions, economic activity, nourishment and listening practices might we learn from it? These questions are more relevant now than ever.
In five project groups, the Open House grews as a forest. We invited you to walk less trodden paths to practice sensual worlds; to listen to the polyphonic musical of material entanglements; to eat all we can (or care); to listen to barking trees and broadcast ourselves; and to recognise non-anthropocentric worlds in the light and shadow of the undergrowth.
(DE) Das Wort für Welt ist Wald
Mit dem aktuellen Jahresthema «Dear Earth,» im BA Prozessgestaltung erkunden wir unsere Beziehung zur Erde. Anlässlich des gemeinsamen Open House mit dem MA Experimental Design am 19. Januar 2024 haben wir deshalb gefragt: Wie können wir zusammenleben, wenn das Wort für Welt Wald ist?
Ursula K. Le Guins visionäres Bild spricht heute mehr denn je drängende Probleme unserer Zeit an: Klimakrise, Artensterben, aber auch Fragen des Zusammenlebens in heterogenen Gesellschaften sowie des Wirtschaftens jenseits extraktivistischer Ausbeutungslogik sind in diesem Bild bereits angelegt. Welche Beziehungen, Interaktionen, welches Wirtschaften, Ernähren und Zuhören können wir von Wald lernen?
In fünf Projektgruppen earbeitet wucherte das Open House als Wald. Wir luden ein: weniger ausgetretene Pfade zu begehen, um sinnliche Welten zu praktizieren; dem polyphonen Musical materieller Verflechtungen zuzuhören; so viel zu essen, wie wir können (oder caren); bellenden Bäumen zu lauschen und selbst Rauschen zu senden; und in Licht und Schatten des Unterholzes nicht-anthropozentrische Welten zu erkennen.
Interventionen und Verantwortungen
«Dear Earth,» An Invitation by the Ventiquattro
Diplomprojekte; Spacial experiences around and at Atelier Building, Studilounge and the Critical Media Lab
«Barking Trees—a Radiohr Broadcast»
Radio Broadcast in A 2.14, Radio Community in A 2.13, Tune in on radiohr.hyperwerk.ch
Projektbegleitung: Alexia Thomas, Anouchka Enzinga, Jodok Achermann, Sarina Böhler
«Light and Shadow in the Undergrowth»
Moving lights and images from Atelier Building to Critical Media Lab
Projektbegleitung: Francesca Cogni
«Walking Less Trodden Paths—Practicing Sensual Worlds»
In A 2.17 as well as between Atelier Building and Critical Media Lab
Projektbegleitung: Mio Kojima
«A Polyphonic Musical in 1000 Acts including More-Than-Human Actors»
Material Entanglements from Critical Media Lab to Atelier Building
Projektbegleitung: Lilo Viehweg
«All You Can Eat—Bottomless Mimosas are Trees Without Dreams»
Geschmacksvolle Interventionen, verteilt zwischen Ateliergebäude und Critical Media LabProjektbegleitung: Mel Schwarz
Gesamtkoordination
Nenya Biedermann, Momo Ohnewein, Yara Noëmie und Paul Schweizer
Kommunikation
Ann Mbuti, Nenya Biedermann und Ivana Jović
Grafik Programmheft
Felix von Zimmermann und Ivana Jović